...stretar på i oförtruten takt, timmarna springer o dagarna går..."ska bara"...är ett uttjatat uttryck och tidsoptimisterna kämpar på

lördag 13 oktober 2012

En vilsam lördag

Länge sen vi hade en lördag utan hysterisk stress och känslan av att vara försenad redan innan man vaknade!!

Efter en sovmorgon invigde jag den nya hushållsmaskinen, en något behändigare modell än den som redan fanns och dessutom i en fräckare, röd färg.









Två stycken formbröd blev det av det (glutenfria), fina också :-)



Mamma kom för att hämta burkar till rödbetorna, lagom till kaffet. Sen kom vi att kika lite på släktskap, vi tillhör ju Gulliksläkten och det var rätt intressant att kika fram å tillbaka i släktträdet. Blir nog fler besök på den sidan, kanske kan man hitta nåt intressant...

Funderade som vanligt över middagsmaten, det ständiga problemet. I brist på idéer for E och jag på affären, lördagsgodis kan jag iaf ansvara för ;-)) Mannen löste matproblemet under tiden - älgfilé och kantarellsås med touch av ripa, serverat med potatis o sallad - MUMSIGT!!!!



Som avslutning på dagen klämde jag till med två omgångar Lillys långpannebröd - en till mig och en till Elin och Thomas - glutenfritt alltså.


Det finns säkert flera recept på detta under olika namn, hos oss heter det Lillys, då det var hos henne vi åt det första smakprovet.

Ingredienser:
1 liter fil
3 dl ljus sirap
2 tsk anis
2 tsk fänkål
3 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
1 tsk salt

1 kg rågsikt + 1 dl vetemjöl
eller
drygt 1 kg glutenfritt mjölblandning + 3 msk fiberhusk

 - jag blandar efter vad jag har för mjöl hemma, både mjölkfri mix och grov mix går ner tillsammans med den vanliga mixen (Sempers), slängde med lite havregryn också.

To do:
* Blanda de torra ingredienserna i assistentens bunke, jag brukar stöta anis/fänkål lite i morteln först.
* Blanda sedan ner fil och sirap och kör ihop till en kletig massa
* Tryck ut i en smord och mjölad långpanna, ca 30x40cm
* Grädda i 100 grader - 45min * höj sedan till 175 grader - 30 min
Pensla ev med vatten (om man vill ha en mjuk yta) och låt kallna i pannan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar